Fødselsdage og højtider

Maxiafdelingen

Børnene må meget gerne have noget med at dele ud, når de har fødselsdag, men vi opfordrer til at

afholde fødselsdage uden slik.

Vi foreslår:

• En bolle
  • En kage
  • kagemænd/koner (helst uden slik)
  • en is
  • en flødebolle
  • en kiks

………. men hold jer til én af tingene.

Vi begrænser det der spises og spiser derfor ikke nødvendigvis alt op.

Bliver der delt ’godteposer’ ud, skal det spises til fødselsdagsfesten. Det der ikke bliver spist, får de ikke lov at spise senere på dagen.

Når vi inviteres hjem til fødselsdag, opfordrer vi til, at forældrene tænker i sunde baner ved planlægningen, og at det der bydes på skal nydes til fødselsdagsfesten.

Det vigtigste til fødselsdagen er fejringen af fødselaren!

Til fødselsdage hjemme hos barnet, spises det der tilbydes hos fødselsdagsbarnet og vi tager ikke noget med tilbage til institutionen, fx ikke spiste godteposer eller frugtposer.

Til Fastelavn er der popcorn i tønderne. Børnene er selv med til at bage fastelavnsboller som nydes

på dagen.

Til jul danser vi om juletræet med alle børnene, hvorefter alle får en lille chokolade-julemand eller

lignende og en klementin.

Til Halloween er det forældrene der bager farlige Halloween-kager som de medbringer til

arrangementet.

Til vores årlige Sankt Hans på legepladsen tilbydes alle børn f.eks. pølser m. brød og en is, ligesom vi

indimellem køber en is til børnene når vi er på tur med dem.

Miniafdelingen

Miniafdelingen forsøger vi at holde sukkerfri, og til fødselsdage foreslår vi at man enten kan byde på:

• Figenstænger
  • Rosiner
  • Frugt
  • Ostehapser eller
  • Små juicer (miniafdelingen)

………. men hold jer til én af tingene.