Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk grundlag

 

I Syvhøjvænge har vi fokus på børnenes dannelse når vi tilrettelægger vores pædagogiske læringsmiljø. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, barneperspektivet, børnefællesskaber, legen og hverdagens rutiner.

Ved dannelse mener vi, at barnet lærer at agere i verdenen, herunder de forskellige kontekster barnet bevæger sig i. Barnet skal lære at være nysgerrig og åben for verdenen, at kunne tilsidesætte egne behov, at være empatisk, at vente på tur, at være lyttende og at kunne indgå i en dialog.

Vi arbejder med almen dannelse, herunder hvordan man begår sig socialt, kan stille sig frem foran andre og være på, blive selvhjulpen og forstå og følge kollektive beskeder.

Vi skaber lige deltagelsesmuligheder for alle børn ved at anerkende det enkelte barn og at se børnenes forskelligheder, samt ved at støtte dem i at tage initiativer.

 

Barnesyn

Vores barnesyn kommer til udtryk når vi tager udgangspunkt i det der rører sig i børnegruppen. Herved får børnene mulighed for at være selvbestemmende og de kommer til at føle sig set og hørt ud fra egne ønsker. Børnenes bidrag er væsentlige for, at de føler sig som med skabere af deres egen læring og udvikling. Vi lytter til børnenes ideer og fortællinger, og på den måde kan vi være med til at åbne op for fantasien og støtte dem i det, de kan og vil, samt hjælpe dem videre i deres udvikling.

Miniafdelingens barnesyn vægter særligt tryghed, omsorg og nærvær. Her sidder de voksne på gulvet i øjenhøjde, så børnene har mulighed for at gå til og fra efter deres egne behov. For at kunne skabe tryghed, er det vigtigt, at den voksne ser, hører og er nærværende i den første kontakt, og at vi imødekommer aktuelle behov, der måtte være. 
Både for mini- og maxiafdelingen er den daglige dialog med forældrene rigtig vigtig, så vi i samarbejde kan give børnene de bedste betingelser for en god aflevering og dag. 
Vi støtter barnets næste skridt i dets udvikling ved at agere støttestillads. 
Vi ser, hvad barnet kan og magter i sin udvikling, og derfra støtter vi op om barnet f.eks. ved at hjælpe barnet med af komme fra at kravle til at kunne gå.


Børnefælleskaber

Børnefællesskaber opstår, når børn har det sjovt med noget de er fælles om.

Vi arbejder på at børnefællesskaber kan opstå, ved at vi skaber rum for leg og aktiviteter, hvor børnene kan være delt op i mindre grupper eller på tværs af stuerne. På den måde bliver der rum og ro til fordybelse i lege og aktiviteter uden at blive forstyrret af andre.

Vi styrker børnefællesskaber med Fri for Mobberi, her skabes der gode relationer til hinanden. Man lærer at passe på hinanden, hvordan man er en god kammerat, hvordan man aflæser og ser hinanden.

Tre dage om året er hele maxiafdelingen sammen på naturlegepladsen, hvor der også dannes relationer og fællesskaber på tværs af stuerne. Her får vi også besøg fra miniafdelingen.

Børnefællesskaber opstår også på tværs af institutionerne, når vi mødes med børn fra de andre institutioner til kommunens fælles idrætsdag, vores motionsløb i Distrikt Nord, fodboldturneringen for alle de kommende skolebørn og meget mere.

 

Leg

Børns leg har værdi i sig selv, og den prioriteres højt i Syvhøjvænge.

Legeudviklingen starter så snart, de begynder i miniafdelingen. Pædagogerne opfordrer børnene til at udforske, bruge deres fantasi, krop og sanser.

I miniafdelingen sidder de voksne på gulvet for at støtte børnene tæt på i deres lege. Pædagogerne støtter børnene ved at igangsætte lege med dem, f.eks. tumlelege, bygge med klodser, lege med bondegårdsdyr og biler. Vi har fokus på at dele børnene op i mindre grupper, så der skabes plads og rum til legene. Her har pædagogerne blik for hvilke børn, der kan styrke hinanden i legen.

I maxiafdelingen, hvor børnene er ældre, bliver det rollelegene, der er dominerende, og også her foregår det ofte i mindre grupper med plads og rum til fordybelse i legen. Pædagogens rolle er her at have fokus på sin egen position i forhold til børnenes lege. Ved at gå foran i legen er det pædagogen, der rammesætter og opbygger en leg for børnene. Når legen er i gang, skal pædagogen efterfølgende gå ved siden af og være på lige fod med børnene i legen. Derefter kan pædagogen trække sig fra legen og derved gå bagved børnene og observere. Det gør vi, når vi ser, at børnene er i gang med at videreudvikle legen selv.

Børneinitieret leg er, når børnene selv tager initiativ og skaber en leg ud fra egen fantasi og oplevelse af verden, f.eks. når børnene bygger med magneter, hvor de skaber alt fra huse og carporte til zoologiske haver. Vokseninitieret leg er der, hvor pædagogen sætter en leg i gang med et bestemt formål, f.eks. når vi går i kælderen og laver lege, som styrker børnenes motoriske færdigheder.

Når vi spiser frugt, taler vi ofte med børnene om, hvordan deres lege har været i dag og hvad de kunne tænke sig at lege med resten af dagen.

 

Læring

Læring sker i 3 pædagogiske læringsrum: Hverdagens rutiner (rutiner som skaber genkendelighed og overskuelighed hos børnene), den frie leg (børneinitieret leg) og de planlagte pædagogiske aktiviteter.

Vi skaber læringsmiljøer med plads til både børneinitierede lege og til planlagte aktiviteter, der fører børnene videre i deres sociale, emotionelle og kognitive udvikling.

I storegruppen målrettes aktiviteter og ture ud af huset, som er med til at gøre børnene skoleparate. Eksempel: Når vi i storegruppen arbejder med børnenes læring, benytter vi os af vores nærområde samt udflugter til seværdigheder i København såsom Amalienborg, Christiansborg og kanalrundfarten.

Vores institution har forskellige rum, der understøtter børnenes kropslige og kognitive læring. F.eks. rytmikrummet i kælderen, vores legepladser og vores makerspace.

Vi inddeler vores stuer i mindre læringsmiljøer. F.eks. bruger vi reoler til ruminddeling, hvorved der skabes mulighed for ro, fordybelse og uforstyrrede lege, men også til sprogstimulering som f.eks. dialogisk læsning.

Maxiafdelingen har materialer i børnehøjde, såsom papir, farver, sakse, lim, tuscher og legetøj. Det giver børnene mulighed for selv at vælge aktiviteter, som de føler, de er klar til at afprøve og/eller øve sig i.

I hverdagsrutinerne strukturerer vi børnefælleskabet med henblik på, at de store børn guider de mindre børn.