Forældresamarbejde

I Syvhøjvænge vægter vi forældresamarbejdet højt, da det er en vigtig faktor for det enkelte barns udvikling, trivsel og læring.

Dialog
Gennem den daglige dialog, som bygger på åbenhed og tillid, bygger vi bro mellem institutionen og hjemmet. Dette skaber oplevelsen af sammenhæng for barnet og skaber en tryg hverdag for både børn og forældre. Det kan fx være at barnet er ved at blive renlig, så vi alle støtte op om denne udvikling, et kæledyrs eller familiemedlems dødsfald eller en skilsmisse, hvor vi vil kunne støtte barnet i en evt. svær tid.

3 mdr samtale tilbydes til forældre efter barnets start i mini- og i maxiafdelingen. Til samtalen vil vi fx snakke om barnets opstart og udvikling, samt lave en forventningsafstemning. En forventningsafstemning er grundlaget et godt samarbejde omkring barnet.

Samtaler
Er der behov for yderligere individuelle samtaler, kan dette aftales efter behov. Så finder vi en tid, hvor vi sammen kan tale i fred og ro. Det kan fx være ved en bekymring omkring barnet eller i familien.

Tværfagligt samarbejde med andre faggrupper som fx talepædagoger og sundhedsplejersker. Her inddrages forældrene altid først, så vi i samarbejde og god dialog kan lave en fælles handleplan.

Forældrekonsultation tilbydes en gang om året. Her tager vi udgangspunkt i barnets dialogprofil. Profilen dannes efter både forældre og pædagogisk personale har besvaret det samme spørgeskema. Dialogprofilen som er fra HJERNEN & HJERTET er udarbejdet af Rambøll og omhandler barnets trivsel og udvikling.

Sprogvurderinger (Rambøll) laves på barnet, både når det fylder 3 og 5 år. Resultatet af sprogvurderingerne præsenteres for forældrene og kan evt. fremlægges ved et møde med forældrene. Den sproglige udvikling er vigtig for barnets fremtid, og vi vil ved behov lave en handleplan sammen med forældrene, så vi i fællesskab kan støtte op om denne udvikling.

Stort forældremøde afholder vi årligt i maj mdr. Det er her hvor forældrebestyrelsen bliver valgt. Forældrebestyrelsen har indflydelse på institutionens dagligdag og er med til at træffe beslutninger om fx frokostordning. Denne aften er der også stue forældremøder, hvor stuerne fx præsentere stuens pædagogiske visioner, samt hverdagens aktiviteter og gøremål.

Forældrearrangementer
Institutionen afholder årligt et fælles julearrangement og en Eid fest for alle børn og forældre. Derudover holder alle stuer sommerfest for børnene og deres familier, samt åbent hus ved Halloween. Arrangementerne holdes for at styrke både voksen- og børnefællesskaberne.

Storegruppen og forældrearrangementer
Brobygnings personale fra Pilehaveskolen afholder et forældre arrangement i Syvhøjvænge, hvor der laves en kort forventningsafstemning og dialog om skolestart. På de kommende skolebørns sidste dag i institutionen, holdes et afslutnings arrangement for forældre og kommende skolebørn. Et arrangement hvor vi kan sige farvel til hinanden.

Forældretilfredshedsundersøgelse
En sådan bliver lavet hvert andet år, så vi ved hvordan forældrene oplever vores samarbejde og for at vi kan reflektere over og justerer i vores praksis.

Aula er vores kommunikationsplatform. Her kan forældrene læse nyheder fra institutionen, samt hvad der fx sker på stuen og hvad der pt. arbejdes med. Det er også her forældrene kan skrive barnets ferie, fridage og sygefravær, samt skrive beskeder til personalet, fx om barnet hentes af andre.