Velkommen til Syvhøjvænge

Lidt om os

Syvhøjvænge er en stor integreret institution med mere end 40 år på bagen. Institutionen er en del af Distrikt Nord, som består af Pilehaveskolen og de 3 andre daginstitutioner Løkkebo, Birkely og Piletræet, som vi samarbejder med. Størstedelen af vores børn bor i Pilehaveskolens skoledistrikt og starter derfor oftest i skole på Pilehaveskolen.

Institutionen er aldersintegreret og er bestående af 2 stuer i miniafdelingen og 4 stuer i maxiafdelingen.

Miniafdelingens stuer hedder:

• Ærtespirerne
  • Bønnespirerne

Maxiafdelingens stuer hedder:

• Smølferne
  • Troldene
  • Bøllerne
  • Dragerne

Der serveres frokost til alle børn i institutionen, hvilket forældrebestyrelsen har besluttet efter en demokratisk afstemning i forældregruppen. Det er vigtigt for os, at børnene bliver involveret mest muligt i dagens måltider, og for os er nøgleordene: selvhjulpenhed, madglæde og madmod.

Institutionen har en digital profil, hvilket vil sige at vi arbejder med børnenes teknologiforståelse, digitale dannelse, nysgerrighed og kendskab til digital teknologi. Institutionen har et børne-makerspace som er et digitalt laboratorie, et interaktivt gulv, og vi laver projekter med børnehaver i andre lande gennem en international digital platform e-Twinning.

Syvhøjvænge har en stabil personalegruppe, som er kendetegnet ved et højt fagligt niveau.

Det betyder også, at efteruddannelse og opkvalificering prioriteres højt. F.eks. er vores pædagoger uddannede i Fri for Mobberi og de er profiluddannede indenfor et af de 6 læreplanstemaer, sprog, krop og bevægelse, natur, kultur, personlige- og sociale kompetencer. Derudover er flere personaler udannet i ICPD, som bygger på relationskompetencer.

Hvert halve år får vi en ny studerende fra pædagogseminariet, hvilket bidrager med ny viden og inspiration til huset.

Syvhøjvænges børn kommer fra nærområdet og er af mange forskellige kulturer. Det værdsætter vi og benytter det i vores pædagogik, når vi lærer børnene at have respekt for og at være nysgerrige på hinandens forskelligheder.

En gang om ugen deles alle maxibørnene på tværs af huset i aldersopdelte grupper. Det er bl.a. her storegruppen arbejder med børnenes overgang til Pilehaveskolen. Det sker for at styrke børnenes venskaber og relationer på tværs af huset. Her bliver der målrettet tilrettelagt aktiviteter efter børnenes alder og udviklingstrin.