Distrikt Nord
I Vallensbæk har skoler og dagtilbud siden 2015 været organiseret i tre distrikter, der hver har en distriktsleder. De tre distrikter er; Nord, Midt og Syd.
I Syvhøjvænge er vi en del af distrikt Nord, sammen med Birkely, Løkkebo og Piletræet. Distriktslederen for vores distrikt er Mette Juel.
I Nord har vi fælles ansvar for at skabe trivsel, udvikling og læring for alle vores børn og unge, og vi arbejder med at skabe en rød tråd fra vuggestuens omsorgs- og udviklingsmiljø over didaktikken i udskolingens undervisningsmiljø og videre i ungdomslivet. Vi har i fællesskab stort fokus på den tidlige forebyggende indsats for de af børnene, der er i udsatte positioner.
I distrikt Nord lægger vi os i selen at blive så dygtige som vi kan ved gensidig inspiration og videndeling om hvad der virker bedst.
Vi har et fælles fokus på borgerens blik ’ude fra og ind’, og gør os umage for at give ’det lille ekstra’ i hverdagen.
Vi har høje ambitioner på børnenes og egne vegne. Vi er nysgerrige og tør udfordre os selv, med et skarpt fokus på barnet mulighed for at lykkes i det små og i et store.
Fælles udvikling betyder ikke ens institutioner, men derimod institutioner der udvikler sig på et bevidst grundlag i samme retning, men på hver deres måde. Vi er ikke ens og det er med vilje!
Formålet med distriktsorganiseringen er at omsætte de politiske målsætninger for 0-18 års området:
-
Daginstitutionerne skal målrette det pædagogiske arbejde, så det enkelte barns læringskurve løftes med henblik på at være parat til at modtage undervisning i skolen.
-
Skolerne målretter undervisningen og indsatser for den enkelte elev for at løfte dem fagligt, så andelen af resultater i den lave ende af de nationale tests bliver mindre samtidig med, at resultaterne i den høje ende stiger og sådan, at elevernes afgangskarakterer placerer skolerne i Vallensbæk blandt de 25 % bedste i Danmark på landsplan
-
Det samlede resultat skal være, at de unge får uddannelse, der giver job og derved en plads på arbejdsmarkedet
Vi samarbejder om overgange fra dagpleje eller vuggestuen til børnehaven, fra børnehaven til skolen, indskolingen til mellemtrin, fra SFO til juniorklub og senere ungdomsskolen. I slutningen af skoleforløbet samarbejder vi med UU om overgangen fra skole til det videre uddannelsesforløb.
Vi har et skarpt fokus på den enkelte barns progression. Vi har høje ambitioner på sprog- og motorikområdet, og ønsker at videreudvikle vores kompetencer, så børnene får de bedst mulige forudsætninger for at lykkes. Eksempelvis har alle institutioner uddannede sprogvejledere.
Det tværfaglige samarbejde.
Vi arbejder tæt sammen med vores eksterne konsulenter dvs. psykolog, tale/høre og sundhedsplejerske og sagsbehandler, selvom de er ansat i anden forvaltning. Organiseringen muliggør at vi har psykologer, tale/hørekonsulent, sundhedsplejerske som ’bor’ hos os. De har til huse på distriktsskolen og har alle deres gang i vores forskellige institutioner. Den tætte kontakt gør at der er kortere fra en bekymring til handling, men også at viden om barnet fastholdes i overgangene. Det tætte tværfaglige samarbejde er dermed også en sikring af at kvaliteten i tilbuddet er det samme på tværs af institutionerne i distriktet. Udgangspunktet er fortsat en sammenhængende og helhedsorienteret indsats for det enkelte barn. Hos os sidder distriktslederen, psykolog, tale/høre, sundhedsplejerske altid med til de tværfaglige møder for både dagtilbud og skole.