Intern brobygning

Syvhøjvænge er en integreret institution bestående af 2 stuer i miniafdelingen (Spirerne) og 4 stuer i maxiafdelingen. I Syvhøjvænge vægter vi en god og tryg brobygning fra mini- til maxiafdelingen, det gør vi ved at tage udgangspunkt i det enkelte barns tarv for hvornår det er klar til at rykke fra mini til maxi og i dialog med forældrene.

I dialog med forældrene, finder vi frem til hvilken stue barnet skal rykkes til og sammen med hvem. Vi forsøger at rykker minimum 2 børn sammen for at sikre tryghed for barnet i overgangen. I nogle tilfælde kan et barn rykke alene hvis det rykker til en velkendt stue hvor en søskende går i forvejen.

Når vi ved hvilken stue barnet skal rykkes til, orienteres forældrene. En medarbejder fra stuen informerer om selve brobygningen.

Hurtigst muligt holdes et overleveringsmøde imellem en pædagog fra Spirerne og en fra den kommende maxigruppe. Her orienterer pædagogen fra Spirerne om de børn (og familier) til de nye pædagoger. Det aftales hvordan brobygningen skal foregå og om der er særlige ting der skal tages højde for.

Inden barnet rykker stue laver vi en lang brobygningen, ved at barnet besøger den kommende stue sammen med en voksen fra dets nuværende stue. Vi bruger den tid der skal til for at barnet føler sig tryg og falder til. Jo længere vi kommer i brobygningen tør barnet mere og kan f.eks. være på besøg uden en voksen og lege eller spise med ved frokost. Når datoen nærmer sig for selve skiftet, vil besøgene i maxiafdelingen blive hyppigere alt efter barnets behov. Ikke alle børn er ens og derfor vil brobygningsforløbene heller ikke blive helt ens.

I Syvhøjvænge gør vi meget ud af at have et tæt samarbejde på tværs i hele huset, det gør at både børn og voksne vil være velkendte ansigter for barnet.

Forældrene opfordres til at komme på besøg og tale med personalet om opstart og indkøring på den nye stue.

På selve dagen skal barnet selv være med til at flytte sine ting fra miniafdelingen og til sin nye plads i maxiafdelingen.